Sportsponsoring: steeds vaker een maatschappelijke doel voor bedrijven

17 juli 2013 09:55

sponsoring_hockeySteeds meer bedrijven kiezen voor maatschappelijke sportsponsoring. Het is dan ook in sponsorland één van de belangrijkste trends op dit moment. Bedrijven die sport als een investering in de maatschappij zien, bijvoorbeeld voor de gezondheid, zien maatschappelijke sportsponsoring op een maatschappelijk thema die voor hun relevant is als mogelijkheid.

Maatschappelijke sportsponsoring zit tussen sponsoring en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in. Steeds vaker schuiven bij sponsorgesprekken dus ook de MVO-managers aan. Bedrijven kiezen voor sponsoring dat past bij de kern van het bedrijf, want uiteindelijk moet het ook voor hen inhoudelijk iets opleveren. Het blijft dan ook vaak niet alleen bij financiële steun, maar ook ondersteuning in de vorm van kennis. De grootste kans voor sportorganisaties op deze vorm van steun ligt dan ook voornamelijk bij  bedrijven als zorgverzekeraars, zorginstellingen of merken waarbij gezondheid een belangrijk thema is.

Een bekend voorbeeld van maatschappelijke sportsponsoring is de Rabobank die al jarenlang de Nederlandse hockey ondersteunt. Niet alleen de topsporters, maar ook een ruime meerderheid van de lokale verenigingen krijgen ondersteuning van de Rabobank. Het doel van de organisatie is: Samen de sport verder brengen. Ze kiezen vooral voor duurzame ondersteuning, omdat dit past bij de filosofie van de bank.

sponsoring_volleybal_delaEen voorbeeld waarbij het thema van de organisatie aansluit bij het team is DELA en het Nederlands dames volleybalteam. Het MVO-thema van DELA is voor elkaar,  en wijst al snel naar een teamsport. De ambitie van het damesteam was in 2006 om samen een goede prestatie neer te zetten op de Olympische Spelen in 2008. De uitvaartverzekeraar besloot hen daarin te ondersteunen, om zo ook te laten zien dat ze nog midden in het leven te staan. Inmiddels is de uitvaartverzekeraar alweer zes jaar een betrokken hoofdsponsor.

Maatschappelijke sportsponsoring zal de komende jaren nog verder groeien, want ondanks de economische crisis geven bedrijven hun maatschappelijke bijdrage niet zomaar op. Een bijkomend voordeel is dat consumenten maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven waarderen.

Leave a reply

vereist

vereist

optional